Είμαστε μια παρέα φίλων από την Τσεχία που ζούμε σε μια μικρή πόλη στην Κρήτη. Ξεκινήσαμε να βρισκόμαστε μεταξύ μας για να έχουμε εμείς και τα παιδιά μας παρέα για τον ελεύθερο χρόνο. Οι συναντήσεις μας άρχισαν με τον καιρό να γίνονται πιο οργανωμένες συνειδητοποιώντας πως τα παιδιά μας μέσω των κοινών παιχνιδιών γίνονται πιο συνεργάσιμα μεταξύ τους αλλά και με μας. Λατρεύουν να παίζουμε όλοι μαζί, τους ενθουσιάζει όταν εμείς λαμβάνουμε μέρος σε παιχνίδια τα οποία δημιούργησαν μόνα τους και πως αποκτούν εμπιστοσύνη προς εμάς με εντελώς φυσιολογικό τρόπο. Χαίρονται όταν κάτι δημιουργούν ή καταφέρνουν κάτι καινούργιο. Καλυτέρευσε η συμπεριφορά τους καθώς επίσης και το λεξιλόγιο και οι γνώσεις τους. Καταλάβαμε πως το πιο απλό παιχνίδι μπορεί να λειτουργεί έναντι στην ξενοφοβία και μισανθρωπία. Επίσης συνειδητοποιήσαμε πόσο πλούσια είναι η καλλιτεχνική δημιουργία προσδιορισμένη για τα παιδιά στην Τσεχία και στη Σλοβακία, με ρίζες βαθιά στο 19ο αιώνα με την κορυφαία φάση των δεκαετιών 1970 – 1980 και πως είναι κρίμα να καταναλώνεται μόνο σε αυτές τις δύο χώρες. Και εμείς αποκτήσαμε μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση στην επικοινωνία με τα ίδια μας τα παιδιά, γίναμε πιο δημιουργικές και πιο χαρούμενες. Θα θέλαμε να μοιραστούμε το υλικό που εντελώς αυθόρμητα συλλέξαμε.

Διαβάστε, κάντε μας κριτική, σχολιάστε και προσθέστε δικές σας ιδέες!


Παρασκευή 21 Οκτωβρίου 2011

Χερμίνα Τύρλοβα - γυναίκα που ζωντάνευε τα πάντα

Στην Τσεχία ήδη στις αρχές της δεκαετίας 1920 υπήρχε ατελιέ που γύρισε ταινίες κινουμένων σχεδίων και πειραματιζόταν με διάφορους τρόπους πως να μπουν σε κίνηση είτε σχέδια, είτε διάφορα αντικείμενα και υλικά. Μια από τις ιδρυτικές προσωπικότητες ήταν η νεαρή  Χερμίνα Τύρλοβα (Hermína Týrlová, 1900 - 1993) η οποία όλη τη ζωή της αφιέρωσε στo κινηματογράφο των κινουμένων σχεδίων.
Στην αρχή η Τύρλοβα μαγεύτηκε με τη δυνατότητα να συνδυάζει ζωντανούς ηθοποιούς με μαριονέτες ή και αντικείμενα. Χαρακτηριστική είναι η ταινία της από το 1946 "Επανάσταση των παιχνιδιών" στην οποία σ' ένα εργαστήρι ζωντανεύουν ξύλινα παιχνίδια και από κοινού τιμωρούν έναν γκεσταπίτη που ήρθε να συλλάβει το μάστορά τους.

Παιδί που μετατρέπεται σε παιχνιδάκι και πρέπει να αντιμετωπίζει τα πράγματά του που είχε πεταμένα εδώ και 'κει έγινε κεντρικό πρόσωπο μιας ταινίας που γυρίστηκε το 1960: "Η μέρα της τιμωρίας". Τα εφέ που χρησιμοποίησε η σκηνοθέτιδα είναι για την εποχή  πολύ προχωρημένα και τεχνικά τέλεια εκτελεσμένα.

Στην επόμενη φάση άρχισε να χρησιμοποιεί και άλλα υλικά όπως πχ. μαλλί: "Ένα μάλλινο παραμύθι", "Δύο κουβάρια" ή αντικείμενα της καθημερινής ζωής όπως το μαντήλι: "Κόμβος στο μαντίλι".




Εξαιρετικά αγαπημένη είναι μέχρι και σήμερα η σειρά παραμυθιών "Ιστορίες του γάτου Γαλανομάτη." Η αφήγηση αυτού του παραμυθιού γίνεται στο πρώτο πρόσωπο. Ο αφηγητής,  ο πρωταγωνιστής, όμως, δεν είναι κανένας άλλος από το γάτο Γαλανομάτη ο οποίος φυσικά  βλέπει τον κόσμο με το δικό του μάτι.  Σε αυτό το παραμύθι  οι φιγούρες είναι φτιαγμένες από πλεκτό μαλλί.
Η Τύρλοβα τις περισσότερες φορές έγραφε τα σενάρια στις ταινίες που γύρισε πάλι η ίδια. Οι ταινίες της δεν ήταν πάντα βουβές πως θα μπορούσε να φανεί από τη δική μας επιλογή για αυτή την ανάρτηση.
Με την καθοδήγηση της Τύρλοβα μάθανε τη δουλειά πολλοί από τους γνωστούς δημιουργούς των κινουμένων σχεδίων στην Τσεχία. Ήταν στενής συνεργάτιδα του Κάρελ Ζέμαν http://en.wikipedia.org/wiki/Karel_Zeman, ενός σκηνοθέτη τον οποίο έκανε παγκοσμίως γνωστή η πρωτοποριακή του τεχνική εφαρμοσμένη σε διάφορα  εφέ και τρικ (π. χ. στις ταινίες του που γύρισε πριν από 60 - 70 χρόνια ζωντανεύουν δεινόσαυροι ή φανταστικά μηχανήματα του Jules Verne).  Η Τύρλοβα συχνά έβγαινε στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, μιλούσε για τα κινούμενα σχέδια και παρόλο που όλη τη ζωή της πέρασε πίσω από την κάμερα, στην Τσεχία ήταν γνωστή και εξαιρετικά δημοφιλής. Γύρισε πάνω από 100 ταινίες. Τρεις ταινίες που επισυνάπτουμε παρακάτω πάλι εκπροσωπούν μόνο ένα μικρό μέρος της δουλειάς της.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου